منو اصلی
شرکت آرد روشن یزد - مشروح خبر :: روز جهانی کار و کارگر بر تمام تلاش گران عرصه تولید و سازندگی گرامی باد .

 

 

روز جهانی کار و کارگر بر تمام تلاش گران عرصه تولید و سازندگی گرامی باد .

یازدهم اردیبهشت ، روز کار و کارگر را با تقدیم رساترین واژه های سپاس به همه عزیزان زحمت کش تولیدگر تبریک می گوییم .  

ای اسوه رنج و استقامت ، آبادانی این مرز و بوم مرهون دستان توانای تو و استقلال آن مدیون صبر و قدرت بازوان توست .

نامت بلند ، ای ابر مرد که آبادانی و سرفرازی میهن سبزمان ثمره مردانگی ها و همت والای توست .

نامت بلند ، ای مجاهد عرصه زندگی که رنج ها و غصه ها را عاشقانه به جان خریدی تا شکوه و عزت را برای مملکت خویش به ارمغان آوری .

گردش چرخ های توسعه و سازندگی این آب و خاک ، حاصل تلاش و کوشش بی وقفه توست .

نامت بلند و روزت مبارک.

و امروز بوسه بر دستانت ، کم ترین نشانه قدردانی ماست که بر دستان پر مهرت می نشانیم .

دستانی زحمتکش که نان آورند و مهربان ، دستانی که بند بند آن حکایت گر سختی ها و رنج هایی است که برایمان حلاوت تلاش و سازندگی دارند .

امروز چشم های تو سرشار از عاطفه ، هزاران حرف نگفته را در خویش نهان دارند ، حماسه عزم تو همچون مجاهدان در راه خدا ، همان قدر پر ارزش ، گران بها و سازنده است .

امروز با تقدیم رسا ترین واژه های سپاس ، روزت را گرامی می داریم .

در همین فرصت در سایه سار رحمت پروردگار متعال ، برای همه زحمت کشان و کارگران ، زندگانی پر برکت همراه با توفیقات الهی ، سلامتی و تندرستی و نشاط واقعی آرزومندیم . 

 

گزیده ای در مورد کار و کارگر :

در فرهنگ اسلام هرگونه تلاش و فعالیت که باز دهی مثبتی در پی دارد کار نامیده می شود .

کار و تلاش ، جوهره و وظیفه هر انسان است .

خداوند در قرآن فرموده : او خدایی است که شما را از خاک بیافرید و به آباد ساختن جهان گماشت .

از دیدگاه اسلام ، کار عبادت است و سعی برای کسب روزی نه تنها دنیا پرستی نیست ، بلکه جهاد در راه خداوند سبحان محسوب می شود .

کار کردن تنها خلاصی از فقر نیست ؛ بلکه اشتغال به کار ، بر عزت و شخصیت هر فرد افزوده و او را در نظر خود و دیگران محترم می سازد .

از نظر اسلام ، بیکاری و بطالت و شخصی که توان و امکان کار کردن دارد ولی مبادرت به انجام کاری نمی کند ، به شدت مذمت و سرزنش شده است . بیکاری آثار مخرب فراوانی برای جامعه دارد و منشأ فساد های اخلاقی و اجتماعی بسیاری است . رأی و نظر شخص بیکار از اعتبار اجتماعی برخوردار نیست و بیکاری ، عامل ارتکاب جرم و گناه تلقی شده است.

 

به کار اندر آ ، این چه پژمردگی است

که پایان بی کاری افسردگی است

( نظامی )

 

کار کردن مایه ی بقا ، رشد عقل و خردمندی انسان است ، زیرا در کار و فعالیت های اقتصادی ، هر کس به ناگزیر فکر و عقل خود را به کار می اندازد . در پرتو همین تفکر و خردورزی است که انسان مسیر تکامل را پیموده و رشد می کند . توجه به این بعد از کار و کارگر ، بر ارزش های بسیار آنان می افزاید .

 

باید لب فرو بست و بازو گشود و کار کرد و دم نزد و یقین نمود که کلید طلایی کامیابی ، کار و کوشش است .

( بزرگمهر )

 

انسان موجودی اجتماعی است و لازمه حیات او زندگی در کنار هم نوعان خویش است ؛ از این رو برای ادامه حیات ، ناگزیر از شرکت در فعالیت های اجتماعی است . توسعه و موفقیت هر جامعه بشری به تلاش و سعی و کوشش افراد آن اجتماع و چگونگی استفاده از منابع طبیعی و خدا دادی که در اختیار دارند بستگی دارد ؛ پس کار ، نیاز حیاتی هر انسان و جامعه است و کارگر از این جهت ارزشمند می شود .

   

جان ، بنده ی رنج و زحمت کارگر است

دل غرقه به خون ، ز محنت کارگر است

با دیده انصاف ، چو نیکو بنگری

آفاق ، رهین منت کارگر است

( فرخی یزدی )

 

انسان ها ، فقط با تلاش و کوشش می توانند زندگی خوبی داشته باشند و خداوند هم کسانی را که با کار کردن و تلاش سعی در ساختن زندگی خود را دارند ، همیشه موفق و پیروز می گرداند.

 

چو کوشا بود مرد در کار خویش

روا بیند از کار ، بازار خویش      

( اوحدی )

 
 

در بسیاری از احادیث و روایات دینی ، شأن کارگر همانند کسی است که به عبادت خدا مشغول است.

یکی از اساسی ترین بنیان های اجتماعی و اقتصادی یک جامعه ، کارگران هستند . کار یک کارگر به گردش چرخ های توسعه یک ملت کمک شایانی می کند .

سرمایه ی اغنیا اگر کار کند

با زحمت و دست کارگر کار کند

( فرخی یزدی )

 

در این بین کسانی که با رعایت موازین و اصول دینی و اسلامی ، برای امرار معاش و اداره زندگی خود کار می کنند و از دنیا پرستی و ثروت اندوزی اجتناب می کنند ، همواره مورد ستایش هستند . یک کارگر نمونه هم از لحاظ اخلاق و رفتار و هم از نظر وقت شناسی و رعایت اصول کاری و هم از نحوه برخورد و رفتار با همکاران و کارفرمایان خویش ، دقیق و محترم است .

   

یقین دان که کاری که دارد دوام

بلندی پذیرد از آن کار ، نام

( سعدی )

 

 

آشنایی با روز جهانی کار و کارگر :

نخستین روز ماه May برابر با 11 اردیبهشت ( که هر چهار سال یک بار به مانند سال های87 و 91 و 95 و 99 و . . . بنا به دلیل کبیسه شدن سال ، مصادف با 12 اردیبهشت می شود ) ، روز جهانی کار نام دارد .

روز جهانی کارگر ، یادمان شورش کارگران آمریکائی در اول ماه مه ۱۸۸۶ در شیکاگو است که در سال 1889 میلادی کنگره بین ‌المللی کارگران در پاریس ، به پیشنهاد نماینده کارگران آمریکا ، این روز را به عنوان روز جهانی کارگر برگزیدند و دهها سال است که به این مناسبت در این روز ، در کشورهای مختلف ( به استثنای ایالات متحده ، کانادا و چند کشور کوچک ) مراسم ویژه برگزار می‌شود . ایالات متحده و کانادا نخستین دوشنبه هر سپتامبر ( شهریور ماه ) را به عنوان روزکارگر برگزار می‌کنند.

مناسبت اول مه به عنوان روز کارگر به این لحاظ بوده است که در چهارم ماه مه سال ۱۸۸۶، و در چهارمین روز اعتصاب و تجمع کارگران آمریکایی در شهر شیکاگو ، پلیس به روی آنان آتش گشود که شماری کشته، عده‌ای مجروح و بعداً چهارتن نیز اعدام شدند .

کارگران اعتصابی خواستار تعدیل شرایط کار و کاهش ساعات روزانه کار از ده ساعت به ۸ ساعت بودند . قرار بود که اول ماه مه ۱۸۸۶ در آمریکا ( ایالات متحده ) ، کاهش ساعات کار به هشت ساعت در روز ، به اجرا در آید که چنین نشد و در نتیجه ، کارگران در گوشه و کنار این کشور دست به تظاهرات زدند و در یک‌ هزار و دویست کارخانه و کارگاه ، اعتصاب صورت گرفت . شمار کارگران معترض شهر شیکاگو بیش از سایر شهرها و حدود ۹۰ هزار تن بود . در چهارمین روز تظاهرات شیکاگو ، کارگران اعتصابی و هوادارانشان در میدان بیده (Haymarket  ) جمع شده و از اینجا به حرکت درآمده بودند . سخنرانان آنان بر یک گاری بزرگ سوار بودند و شعار می‌دادند . پس از طی مسافتی ، پلیس اطراف این گاری ( چهارچرخه ) را گرفت و خواست که تظاهرکنندگان متفرق شوند که ناگهان انفجاری صورت گرفت ، یک مامور پلیس کشته شد و چند کارگر و پلیس نیز مجروح شدند . این حادثه سبب شد که پلیس دست به تیراندازی به سوی جمعیت بزند و کشتار صورت گیرد . آمار کشته‌ شدگان اعلام نشده ‌است ولی اسامی انبوه مجروحان در دست است . پلیس با اعمال خشونت موفق شد جمعیت را پراکنده سازد . در پی این حادثه ، هشت تن به عنوان مسبب دستگیر شدند که پنج نفر از آنان کارگر مهاجر آلمانی و یکی هم آلمانی تبعه آمریکا بود . دادگاه یکی از این دستگیر شدگان را به ۱۵ سال حبس محکوم کرد و بقیه محکوم به اعدام شدند که فرماندار ایالت مجازات دو تن از آنان را به حبس ابد تخفیف داد . یکی از محکومان به اعدام ، پیش از اجرای حکم خودکشی کرد و چهار نفر دیگر به دار آویخته شدند.

یکی از رهبران کارگران اعتصابی ، پس از اعلام رای ، در برابر دادگاه چنین گفت : کارگران این که دریافته ‌اند که می‌توانند با اتحاد و همبستگی و مبارزه جمعی مشکلات خود فائق آیند . آنان می‌دانند که چه قدرت عظیمی در اتحاد ایشان نهفته است ، به همین علت است که کارفرمایان با تمام توان می‌کوشند تا اتحاد کارگران را بشکنند ، و میتینگ کارگران را به خاک و خون بکشانند ، ما کارگران گردهم آمدیم تا اندکی از حقوق خود را باز پس بگیریم ، اما اکنون از دادگاه و زندان سر در آورده ‌ایم . آیا این است معنای برابری و عدالت درجامعه ما ؟  امروز اگر صدای حق‌ طلبانه ما را با گلوله خفه می‌کنید ، مطمئن باشید که این صداها از این پس خاموش شدنی نیست ، بلکه هر روز طنین آن رساتر خواهد شد .

رهبران کارگران شیکاگو به دست مستکبران جان باختند ، اما حقانیت گفته‌ هایشان به تدریج بر همگان مسلم شد.

با رسیدن اخبار مربوط به این تظاهرات ، کشتار و اعدام به سایر کشورها ، در گوشه و کنار جهان مراسم یادبود برگزار و هر سال هم تکرار شد که به تدریج اول ماه مه ، روز جهانی کارگر عنوان گرفت . چون اعدام‌ شدگان شیکاگو عمدتاً آلمانی بودند ، در سال ۱۹۳۳ حزب نازی آلمان روز اول ماه مه را روز ملی و تعطیل عمومی اعلام کرد.

 

همانطور که گفته شد در کشورمان ایران 11 اردیبهشت ماه به روز کار و کارگر نامگذاری گردیده است و از پنجم لغایت یازدهم اردیبهشت ، هفته کار و کارگر نام گرفته است که هر ساله این روز و هفته ، گرامی داشته می شود و برنامه های متعددی در خصوص کار و به ویژه کارگران برگزار می شود .  

 

عناوین و روز شمار هفته کار و کارگر سال 95 :

یکشنبه     05/ اردیبهشت/95 : کارگران ، امام و انقلاب

دوشنبه     06/ اردیبهشت/95 : کار ، سلامت و نشاط اجتماعی

سه شنبه   07/ اردیبهشت/95 : کارگر ، بازنشسته امید به آینده و تامین اجتماعی

چهارشنبه  08/ اردیبهشت/95 : کارگران ، اقدام و عمل و اقتصاد مقاومتی

پنجشنبه   09/ اردیبهشت/95 : زنان ، کار و توسعه اجتماعی

جمعه      10/ اردیبهشت/95 : کارگر ، مهارت و معنویت

شنبه       11/ اردیبهشت/95 : کار و کارگر

 

 

منبع خبر: پایگاه اطلاع رسانی حوزه ، دانشنامه آزاد ، ایلنا

دیدگاه کاربران
Designed in Narvan | Developed and support by Diba Group | Powered by DCMS 3.2
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آرد روشن یزد می باشد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آرد روشن یزد می باشد.
Designed in
Narvan
|   پیاده سازی و پشتیبانی: گروه ديبا  |
Powered by DCMS 3.2