منو اصلی
شرکت آرد روشن یزد - مشروح خبر :: آغاز ماه مبارک رمضان ، ماه امت پیامبر اسلام (ص) مبارک .

 

 

آغاز ماه مبارک رمضان ، ماه امت پیامبر اسلام (ص) مبارک .

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، بهار قرآن ، ماه بارش باران رحمت الهی ، ماه عبادت های عاشقانه ، نیایش های عارفانه و بندگی خالصانه را تبریک عرض می نماییم .  

 

مژده ای منتظران ماه خدا آمده است     

                                            ماه شب های مناجات و دعا آمده است

ماه رمضان است ، صفا آمده است          

                                                 بر خانة دل ، نور و ضیا آمده است

 

ماه خیر و برکت ، ماه نزول رحمت ، ماه مهمانی و ضیافت الهی از راه رسید و امید آن داریم که ما نیز همچون بندگان صالح و مؤمن خداوند ، توفیق یابیم با قرار گرفتن در یک فضای معنوی غیر قابل وصف ، از فیوضات هر چه بیشتر این ماه رحمت و عبودیت بهره مند گردیم .

 

 

ماه رمضان شد ، مى و میخانه بر افتاد   عشق و طرب و باده ، به وقت ‏سحر افتاد
افطار به مى کرد ، برم پیر خرابات          گفتم که تو را روزه ، به برگ و ثمر افتاد
با باده ، وضو گیر که در مذهب رندان      در حضرت حق این عملت ‏بارور افتاد

 

گزیده ای در مورد ماه مبارک رمضان ( به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حوزه ) :

 

نام رمضان از اسماء الهی است و در لغت از رمضاء به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد و از آنجا که در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود  به این ماه مبارک ، رمضان گفته اند.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : ماه رمضان به این نام خوانده شده است ، زیرا گناهان را می سوزاند.

 

رمضان نام یکی از ماه های قمری و تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن ( مگر جنبه دفاع داشته باشد ) حرام کرده است .

این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و مهمانی امت پیامبر اکرم (ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می کند .

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ، ماه امت من است ، هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد ، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگی و عطش دردناک روز قیامت امان دهد .

 

ماه مبارک آمد ، ای دوستان بشارت     کز سوی دوست ما را هر دم رسد اشارت
آمد نوید رحمت ، ای دل ز خواب برخیز   باشد که باقی عمر ، جبران شود خسارت

 

در این ماه کتاب های بزرگ آسمانی قرآن کریم ، انجیل ، تورات ، صحف و زبور نازل شده است .

 

حضرت امام صادق (ع) می فرمایند : کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور و سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان ، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد .

قرآن کریم می فرماید : ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است .

نظر به این که قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیاری دارد ، در روایات اسلامی ، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است ، چنان که حضرت امام باقر (ع)  می فرمایند : هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه رمضان است .

 

گنجینة نورانی قرآن ، رمضان است           آرامش دل های پریشان ، رمضان است

 

این ماه ، در میان مسلمانان از احترام ، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پر برکت آماده می کنند  و با حلول این ماه ، با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان ، شب زنده داری و عبادت ، تلاوت قرآن ، دعا ، استغفار ، دادن صدقه ، روزه داری و . . .  روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

 

رمضان ماه مناجات و دعا                  رمضان پر بود از شور و صفا
ماه خالص شدن از کبر و ریا                  رمضان ماه رسیدن به خدا

 

پیامبر گرامی (ص) درباره ماه رمضان می فرماید : ای مردم ! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد ، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است . ماهی است که شما در آن به مهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید ، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت ، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است و بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند .

 

رمضان شهر عشق و عرفان است                رمضان بحر فیض و احسان است

 

در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزه داری را به بندگانش داده است .

 

روزه انسان را تکامل می دهد                       روح آدم را تعادل می دهد

 

انسان ، افزون بر جنبه مادی و جسمی ، دارای بعد معنوی و روحی هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود ، برنامه های ویژه را نیاز دارند ، یکی از برنامه ها برای تقویت و رشد بعد معنوی ، تقوا و پرهیزگاری است ؛ یعنی اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوی رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد ، باید هوای نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکی پس از دیگری بر دارد و خود را سرگرم لذت ها و شهوات جسمی نکند . یکی از اعمالی که در این راستا مؤثر و مفید است روزه داری است .

 

رمضان آمد و آهسته صدا کرد مرا                   مستعد سفـــر شهر خدا کرد مرا
از گلستان کرم طرفه نسیمی بوزید              که سراپای پر از عطر و صفا کرد مرا

 

شب قدر از شب هایی که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود می آیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین می کنند و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتی الهی بر امت پیامبر گرامی اسلام (ص) است و مقدرات یک سال انسان ها ( حیات ، مرگ ، رزق و . . . ) بر اساس لیاقت ها و زمینه هایی که خود آن ها به وجود آورده اند تعیین می شود و انسان در چنین شبی با تفکر و تدبر می تواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابی کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را برای خود رقم زند .

حضرت امام صادق (ع) می فرماید : تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است .

 

شب قدر است و امشب راز دارم
نگه تا صبح امشب باز دارم
شب قدر است و باید قدر دانم
قدم در پیشگاه ، قدر دانم

 

بدیهی است فضائل و ثواب هایی که برای ماه مبارک رمضان و روزه داری ذکر شده و به برخی از آن ها اشاره شد ، از آن کسانی است که حقیقت آن را درک کنند و به محتوای آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آن ها جامه عمل بپوشانند .

 

روزه یعنی مشق درس زندگی                   اندکی تهذیب نفس و بندگی

 

چنان در روایات اسلامی برای روزه داری آدابی ذکر شده و کسانی که صرفاً تلاوت قرآن می کنند ، ولی به آیات و احکام آن عمل نمی کنند و یا آن که از روزه داری تنها رنج گرسنگی و تشنگی را می کشند و بوسیله گناه ، تأثیر روزه را از بین می برند و ماه مبارک رمضان و فضای معنوی آن تأثیری بر اشخاصی بر جای نمی گذارد ، مورد نکوهش قرار گرفته اند.

بنا بر این ، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص ، توکل و توسل از اهل بیت (ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان ، انجام توبه نصوح و واقعی ، عبادت ، شب زنده داری ، درک فضیلت شب قدر و . . .  فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونه ای خود سازی کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقی باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد .

 

عازم یک سفرم ، سفری دور به جایی نزدیک
سفری از خود من تا به خودم ، مدتی هست نگاهم
به تماشای خداست و امیدم به خداوندی اوست

 

 

منبع خبر:

دیدگاه کاربران
Designed in Narvan | Developed and support by Diba Group | Powered by DCMS 3.2
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آرد روشن یزد می باشد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت آرد روشن یزد می باشد.
Designed in
Narvan
|   پیاده سازی و پشتیبانی: گروه ديبا  |
Powered by DCMS 3.2